سخنرانی؛ رویداد گیم شو کرج

برگزاری رویدادها با اهداف خاصی انجام میگیره. من هم در رویدادها و سخنرانی و کارگاه های مختلفی شرکت کردم و اتفاقا یکی از خدماتی که در ارائه محتوا انجام میدم این هست که حاصل پژوهش هام رو در همین کارگاه ها و دوره ها تقدیم مخاطبان می کنم.

یکی از این برنامه ها رویداد “گیم شو” در استان البرز؛ شهر کرج بود.

اگر به دنبال برنامه ریزی رویدادی هستید، در خدمتم.

mjamshidi110@gmail.com

09197247690

آشنایی بیشتر با من؛ مصاحبه با مجله رایانما

سال 1395 بود. هوا هم خوب بود. مجله رایانما بود و یک مجری که بعد از قرار و مدارهای تلفنی، مصاحبه ای در مورد من رو در مجله رایانما چاپ کرد. البته به اشتباه روی جلد مجله زدن “مدیر مرکز پژوهش بنیاد” ! خدا می دونه چقدر از این اشتباه ها رو تا حالا من برای بقیه توضیح دادم. البته بچه های دایرک و مخصوصا آقای سید حسینی اهل این صحبت ها و میزها و این چیزها نبودن. یعنی ما تو دایرک (سال های 94 تا 96) بیشتر یه گروه بودیم. در عرض هم. در سطح هم. در رفاقت هم.

به هر حال این مصاحبه برای خوندن خوب هست. شما می تونید این مجله رو از اینجا دانلود کنید.

برنامه سایه روشن؛ رادیو تهران

برنامه سایه روشن تولیدی شبکه رادیویی تهران که فکر کنم در سال 95 یا 96 پخش شد. اون موقع من در دایرک بودم و خب دوران اوج معرفی آمار مصرف بازی های رایانه ای در ایران بود.

این برنامه رو می تونید از اینجا دریافت کنید.

برنامه گفت‌و‌گوی اجتماعی؛ رادیو گفت‌و‌گو

این برنامه رادیویی در نمایشگاه فصل وصل با همراهی من و کیوان ملک محمدی مدیر استودیو گونای ضبط شد. عنوان برنامه گفت و گوی اجتماعی رادیو گفت و گو بود. تا جایی که حضور ذهن دارم حرف های خوبی در اون زمان زدیم.

شما می تونید فایل صوتی این برنامه رو در اینجا دانلود کنید.

برنامه رادیوگرام؛ رادیو تهران

این برنامه البته زنده نبود! یعنی یک مصاحبه تلفنی هست که از من در خصوص بازی های ایرانی گرفته شده و همینطور یک متخصص ارتوپد هم همراه برنامه هستند. راستی مجری به اشتباه سمت من رو کارشناس مرکز ملی فضای مجازی نام برده.

به هر حال این برنامه رو از اینجا می‌تونید دانلود کنید.

مجله بازی‌بان؛ شماره چهارم

آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم!

شاید اولین باری که بازی valiant hearts  را بازی کردم بلوایی درونی، ذهن من را به خود مشغول کرد که مگر 8 سال دفاع مقدس ما فقط یک بُعد داشت و آن هم جنگ بود؟! یادم می‌آید که پیش‌ترها که عاشقِ سری بازی‌هایcommandos  بودم و دیوانه‌وار، ساعت‌ها برای مخفی‌کاری و یا انجام دادن یکی از مأموریت‌های بازی پایِ سیستم می‌نشستم اینقدر در ذهنم بر سر این مسائل غوغا نمی‌شد. شاید آن موقع نوجوان بودم. شاید هم IGI  و دلتا فورس و بازی‌های جنگی ایرانی که تازه روی رایانه آمده بودند و برای ما خیلی جذابیت داشتند، مجالِ این فکرها را به امثال من نمی‌دادند. اما به هر حال یک مسأله همیشه در این سال‌ها در خصوص بازی‌های دفاع مقدس که البته در سال‌های نخست، اکثر قریب به اتفاقشان سفارشی ساخته شده بودند؛ وجود داشته و دارد و آن روایت جنگانه و اکشن از هشت سال دفاع مقدس است! حال آنکه، چیزی که یوبی سافت با بازی قوی‌دلان به مخاطبش منتقل می‌کرد، اصلا فقط جنگ نبود و مهم‌تر اینکه شما بدون شلیک حتی یک گلوله مراحل را طی می‌کردید و اتفاقا به قدری درگیر بازی می‌شدید که حتی شنیدن موسیقیِ لود شدن بازی هم ذهن شما را پرواز می‌داد. شاید این همان چیزی است که باعث شد خانم کانسلیت که استراتژیست تجربه کاربری یوبی سافت در پاریس است، با افتخار وقتی بازی‌شان را روی گوشی من دید، صحبت از بازی قوی‌دل و روایت تاریخی این بازی بکند. این در حالیست که ما هنوز به دنبال سوژه و نحوه پیاده‌سازی آن سوژه در شخصیت پردازی و گیم پلی و ژانر و … برای ساخت یک اثر فاخر که ضمن حفظ ارزش محتوایی، بازیکن را نیز در خود فروببرد، می‌گردیم. آری؛ گنج هشت سال دفاع مقدس برای ما تمام ناشدنی است و انگار ما عادت کردیم به خام فروشی! چه نفت باشد و چه روایت‌های دفاع از دین و میهن‌مان! انگار مرغ خانم کانسلیت فرانسوی غاز است! انگار آبِ درون کوزه برای ما تشنه‌لبان نادیدنی است.

 

دریافت مجله تخصصی بازی‌بان؛ شماره چهارم

مجله بازی‌بان؛ شماره سوم

استفاده مطلوب از هر وسیله‌ای ناگزیر از توجه به شیوه‌نامه استفاده از آن وسیله است در غیر این صورت تحمل ضرر و زیان استفاده ناصحیح از آن وسیله به عهده استفاده کننده است. مصرف کالاهای فرهنگی از این قاعده مستثنی نیستند؛ کتاب‌های داستان، فیلم‌های سینمایی، تئاتر و حتی انیمیشن‌ها نیز نیازمند انتخاب صحیح و ارائه به مخاطب هدف مناسب هستند.

در دنیای کنونی صنایع فرهنگی با تکنولوژی جدید به یکدیگر پیوند خورده‌اند، دنیا سال‌هاست که شیوه‌نامه استفاده از محصولات فرهنگی را دستورالعمل سازندگان آن محصول و استفاده کنندگان از آن قرار داده است. به عنوان نمونه؛ نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیوئی بیش از ۲۰ سال است که در آمریکا سر و شکل یافته تا آسیب‌های ناشی از استفاده ناصحیح از بازی‌های ویدیوئی را به حداقل برساند، این امر نه تنها در آمریکا بلکه در دیگر کشورهای دنیا نیز به عنوان یک ممیزی از سوی بازی ساز و یک کنترل کننده و آگاه ساز از سوی والدین و بازیکنان جدی گرفته شده است.

فهرست مطالب

فرزند پروری، کودکان و بازی‌های ویدیوئی
مراحل تربیتی در اسلام و کاربرد آن در طراحی بازی
بازی‌های دیجیتال و فرهنگ استفاده از آن‌ها
رده‌بندی سنی دقیقا به چه دردی می‌خورد وقتی کسی آن را اجرا نمی‌کند؟
شواهدی که نشان می‌دهند رده‌بندی بازی‌های ویدیوئی واقعا موثر است
انتخاب آگاهانه بازی‌های دیجیتال از دید والدین غربی
رویکرد سلبی و ایجابی در رده‌بندی سنی بازی‌ها
آیا مرغ همسایه غاز است!؟
نقدی بر نقد بازی
نظام رده‌بندی بازی‌های دیجیتالی ایمن و مهارت افزای میزان
چطور سرویس آنالیتیکس به بازی سازان کمک می‌کند؟

دریافت مجله تخصصی بازی‌بان؛ شماره سوم

برنامه رادیویی گفت‌و‌گوی فرهنگی؛ رادیو گفت‌و‌گو

یک شب زمستانی بود. هوا سرد بود. فکر کنم 5 امین روز دی ماه سال 1395 بود. من هم در راه برای شرکت در برنامه زنده رادیویی با عنوان قاچاق محصولات فرهنگی (آسیب‌ها و چالش‌ها) بودم. از طرف بنیاد ملی بازی های رایانه ای من و از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جناب آقای دکتر حیدری دعوت شده بودیم. اما آن شب سرد در یک برنامه رادیویی برای من خاطره خوبی شد. گرما آمد؛ چایی آمد؛ سخن آمد…

شما می توانید این برنامه را در آن شب سرد از اینجا دانلود کنید.

برنامه تلویزیونی رسانش؛ شبکه امید

رسانش از جمله برنامه هایی هست که کارشناس مجری اش خودش دستی بر آتش داره. دوست خوبم آقای باطنی عزیز که اخیراً در زمینه نوجوانان هم مشغول به کار شدن در یکی از قسمت های برنامه رسانش به بحث چالش نهنگ آبی پرداختن. خب اون موقع این بحث خیلی داغ بود. در این برنامه به موضوع نهنگ آبی پرداخته شده.

بخش هایی از این برنامه رو در اینجا می تونید دریافت کنید.

برنامه تلویزیونی نوآوران؛ شبکه افق سیما

برنامه تلویزیونی نوآوران که فکر کنم حوالی سال 96 یا 95 از شبکه افق سیما پخش شد بیشتر از اینکه فقط یک برنامه تلویزیونی باشه تلاش  برای یک جریان سازی بود. آقای بهزادی مجری این برنامه شخص خلاقی بود.